lørdag 11. februar 2012

Bunadskjorte-brodering.

Hedmarksbunaden si skjorte har
 masse flotte  broderier.
Og det er søm som de fleste kan sy.
Mange tror dem ikke klarer sy det, men
kan dem å sy stitcherier så kan dem sy
dette. Og det følger med gode tegninger
med materialpakken .
 Motivene er ferdig  påtegnet på
alle deler som skal broderes.
Skulderpartiene er ferdig brodert:)

Og fronten er også ferdig brodert med dobbel
 uttrekksøm,noe jeg var litt spent på
 om jeg fikk til.Vart fornøyd selv
 i hvertfall, så håper oppdragsgiveren også blir det :)

Nærbilde av ene frontsiden. Austmanna-renning
er sydd på begge sider av uttrekkssømmen .

Det er plattsøm og tungesting og kryssesting
som er sydd her på ''blomsten''

Bladrankene har tungesting og stilkesting .
Og knuppene er franske knuter med 3 slyng på nåla.
Halslinningen er brodert og her har jeg  trekt
ut tråder til taggene langs kanten med
 austmannarenningen.

Her er halslinningen helt ferdig med taggekanten.
Taggene er surret rundt 6 tråder og brettet og sydd
med et sting mellom hver tagg.

Bladene på halskanten er tungesting og
enkle å gjør.
Nå gjenstår ''bare'' armlinningene på
begge armene og det vil jeg nok også
bruke noen dager på.




20 kommentarer:

  1. Hei :) Tusen takk for en fin bunadside :) Lurer på om du har noen "oppskrift" på hvordan jeg syr taggekant? På forhånd takk :) Mvh Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar:) Jo da, det er vel ingen oppskrift for å sy slike annet enn det som følger med på skjortene, men en måte jeg bruker , er å sy først et sting(så langt som en tagg skal være)mot høyre,tilbake til start og sy "knapphullsøm" over de to trådene du sydde først.Og sy sammen vei hele tida slik at tråden legger seg likt på taggen. Jeg fyller hele lengda så det blir tett og de to trådene jeg syr over ikke vises...fest med et sting og sy neste sting like langt, tilbake og "knapphullsøm" igjen rundt denne.Fortsette videre..Håper dette var til hjelp for deg:)

      Slett
  2. Hei!
    Jeg er på jakt etter noen som kan sy en Østerdalsbunad til herre. Det gjelder bukse, vest og jakke. Kjenner du noen som kunne være interessert?
    Med vennlig hilsen Therese
    tssagene@hotmail.com

    SvarSlett
  3. Jeg skal undersøke med ei jeg kjenner som jeg vet driv med bunadsøm.. .Skal gi deg tilbakemelding så snart jeg vet ...

    SvarSlett
  4. Hei. ønsker å få sydd en bunadskjorte med broderier etter en gammel duk. Noen som vet om det er mulig å få gjort noe sted?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,Hanne.Har ikke sett meldinga di for jeg har vært borte.. Har du bilder av det som skal syes, så kan du bare legge det på lyskasse og med stoffet oppå og tegne av , brodere i lin eller mouline-garn..Vil tro at noen som broderer/stitcher kan få til det...

      Slett
    2. Hei igjen. La matpapir oppå duken og tegnet i vei. Har vært hos husfliden som har regntegnet, og laget forslag til ermet og krage. Da blir det ny skjorte til 17. mai. Jippi!

      Slett
  5. Hei!
    Så fin side! Har fått et problem som jeg håper du kan hjelpe meg med. Har en skjorte i emning til et barnebarn som står konfirmant, men forlagt tegning og instruksjon på broderi, mulig å få en kopi på dette?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Er det samme broderi som det over her? Du må sende adresse så kan du få det som jeg har her..

      Slett
  6. Hei :)
    Jeg har nettopp reparert to "tagger" på ermekanten av min snart 40 år gamle skjorte til sunnmørsbunaden. Ble ikke pent, men det får holde i morgen, rekker ikke gjøre det om igjen nå.
    Jeg får prøve å ta det opp igjen til 17.mai og satse på at det blir penere.
    De to taggene som var ødelagte er midt på ermekanten, risikerer jeg at de andre "rakner" opp også?
    Har null peiling på sånt :)
    Jeg fant ditt forslag til sying av taggekant for sent, hadde allerede fusket det til. Men jeg ble ikke fornøyd, det ble ikke pent, så jeg skal prøve å gjøre det som du beskriver.
    Jeg har nok ikke rett tråd, men den jeg brukte er like hvit og litt tykk, så jeg tror den er ok.
    (tror det er smykketråd)
    Herlig blogg du har og du har vært veldig flink å brodere, det beundrer jeg virkelig.
    Hilsen Berit i Trondheim (utflytta sunnmøring)

    SvarSlett
    Svar
    1. Svaret til deg ligger under her:) Jeg er nok stødigere på brodering enn data skjønner jeg ;)

      Slett
  7. Hei.
    Takk for hyggelig kommentar.
    Det lønner seg å bruke hvit lintråd og det får du kjøpt hos husfliden over hele landet. Nr 35 er den som jeg har sydd med. Og du må nok feste tråden litt for ellers vil det rakne når du vasker skjorta.... Ønsker deg lykke til og håper du får til, for det er verdt å reparere når det bare er taggene som er ødelagt..

    SvarSlett
  8. Tusen takk for raskt svar!
    Jeg skal gå til husfliden og få tak i rett tråd før jeg gjør det om igjen. Nå er taggene litt annerledes enn de på din skjorte, men håper jeg får det til. Tråden var surret rundt løkkene på de som var raknet opp. Tror kanskje jeg reparerte fra feil ende (fra venstre) istedenfor fra høyre.
    Jeg skal også sjekke på biblioteket om de har en bok som viser nettopp disse stingene. Det er jo morsomst å få det pent når man først skal gjøre det.
    Og heretter blir det kun håndvask av skjorten, har som regel håndvasket, men noen ganger har den havnet i maskinen også.
    Tusen takk for hjelpen!
    hilsen Berit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja på noen skjorter er det trekt ut noen tråder der taggekanten er og så er det surret rundt 4-6 tråder (som går på tvers ) og brettet ned og sydd et sting for hver tagg... Det er veldig enkelt å sy disse når en først setter i gang..

      Slett
  9. Hei
    Påtar du deg å sy bunadskjorte til Hedmarksbunad 1955 modell?? Jeg trenger noen til å sy en til meg ...
    Mvh Lise
    mail: lise.bjorgo@getmail.no

    SvarSlett
  10. Hei
    Min skjorte til Hedemarksbunad er utslitt. Kandu sy ny eller kjenner du noen som kan. Hva koster det? Str 38-40

    SvarSlett
  11. Hei på deg. :) Flott blogg du har. Har sittet en uke og sett etter info om Hedmarksbunaden, -55 modellen. Nå har jeg ønsket meg bunaden siden jeg var konfirmant, og i år blir jeg 45 år. Så da fant jeg ut at 50 årsdags gaven til meg selv, SKAL være en Hedmarksbunad. Så nå har jeg Googla og kost meg. :) Også kom jeg over bloggen din, og skjortebroderingen. Vurderer sterkt å forsøke å brodere sjøl, så det er veldig morsomt å se skikkelige nærbilder av broderiene. (Bøyer meg i hatten, for sømmen din.) Mitt spørsmål til deg er om du monterte skjorta også? Og om du gjorde, er det mye hokus pokus med det? :) Håper så inderlig på et svar.

    SvarSlett
  12. Jeg har svart dere på mail i stede for her inne. Jeg påtar meg ikke mere av bunadsøm eller skjortesøm men svarer gjerne på spørsmål om det er noe som jeg vet . Ønsker dere alle lykke til :)

    SvarSlett
  13. Så lekker brodering og nydelig søm! Imponerende! :)
    Ha en god søndag!

    SvarSlett
  14. Heidi Johannessentirsdag, 16 mai, 2017

    Hei,
    Mamma har forlagt mønsteret til bunadskjorta til Hedmarksbunad og nå sitter vi her med kun mansjetter og krave. Vil du sende mønster til meg også? Heidijohannessen@live.no

    SvarSlett

Blir glad for tilbakemeldinger både pluss og minus, Slik lærer jeg mer:)