søndag 5. oktober 2014

Silkeveven, kinesisk vevkunst.

Turen til Silkeveven var en
opplevelse. Så vakre stoff!
Vi fikk et lite foredrag når vi kom dit,
historien om kokongen som
inneholdt over 1 km silketråd,
 keisere og andre geistlige .

Bildene i rommet vi satt i, hadde vakre 
veggtepper i flotte farger .
Det var blomster og drager i alle 
 motivene og de hadde forskjellig betydning.
Drager var høyt aktet .
Fugler og  bølger, ja alt hadde
en betydning.

Utdannelsen i vevkunsten tar mange år . 
 Vevingen foregår på baksiden av stoffet
 og speilet  viser hvordan det blir på retta..
Avansert mønster som ble styrt av 
han som satt oppe på en planke høgt opp på 
selve veven.. For en vev!
Silketrådene sett opp mot taket.
Bildet forteller sitt om hvor stor denne
veven er. Eieren av Silkeveven
 fortalte at det var kun 
en vev utenfor Kina og det er denne. 
Vakre farger i spolene med silketråd.
-
Silkekokongene.
De to som arbeidet på veven denne dagen. 
Hyggelige folk som smiler og viser oss
hvordan silkestoff veves.
-
Jeg kjøpte med meg vakre  biter
fra silkestoffene.

Et av stoffene jeg kjøpte er dette og det  har mye gull,
det ser en på baksida (bildet under) for
der det er matt gul silketråd ,  der er det 
vevd silkestoff som gullet et limt fast på
og skåret i syltynne tråder for å passe i veve-pinnen.
I den ligger tråder som blir dratt ut en og en for
 hver gang en skal ha gull i arbeidet..
På en god lang arbeidsdag kunne en  veve
borti 5 cm silkestoff!! 
En forstår da hvor tynne disse trådene er..
Veven hadde enormt mange tråder , tror det var 
12 000 silketråder i renningen  og hver renningstråd
 var spunnet sammen av  mange silketråder.
En får en andektig følelse av rikdom når en
kan eie en liten bit med det vakre stoffet.

De har nettside om du fikk lyst å kikke 
Og et besøk er å anbefale .

4 kommentarer:

  1. Takk deg for fine bilder.
    Det var veldig interessant å se.
    Ha en riktig fin uke.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  2. Så spennende! Både bildene og det du forteller! Nå trodde jeg du hadde dradd på tur til Kina, men ser at dette er i Norge. Jammen er det litt av et mesterverk selv med en liten bit silke. :-)

    SvarSlett
  3. Ja det var en skikkelig stor vev!! Selv syntes jeg at min "dreielsduk" med 1200 tråder i renninga var et mesterverk, men nå skal jeg slutte å skryte av den skjønner jeg! Dette var helt utrolig!

    SvarSlett
  4. Vov !! Så utrolig flott stoff, sikkert artig å se hvordan det blir til :-)

    SvarSlett

Blir glad for tilbakemeldinger både pluss og minus, Slik lærer jeg mer:)