mandag 14. mai 2012

17 mai forberedelser på syrommet!

Syrommet er omgjort til bunad-stue.
Er alltids noe som ikke er i orden  før det skal brukes, som er
oversett da vi hengte bort dem.Eller må det syes ut/inn..
Jeg pleier alltid å gjøre dette en ukes tid før vi skal bruke dem.
Tipsene nederst i innlegget er ganske felles for alle bunader.
Bunadene passer og er som de skal være og skjortene er
strøkne og hvite .Bunadsølvet er pusset!
17 mai- stasen er klar!
I hvertfall for oss damene i huset:)

 
Bunaden har vakre broderier som minner om
rosemaling. Heidi sin bunad er fra ca 1940-50
og omsydd til hennes konfirmasjon etter
ei tante av min mor.
Min er fra 1993 og den sydde je
 meg året etter Heidi ble født.

Bunadsølvet er rengjort og tørket og ligger og glitrer.
Beklager bildekvaliteten men bildene er tatt med
 mobil for kameraet mitt var strømtomt sjølsagt.
Lommen til Heidi.


Underskjørtet til Heidi er en sommerstakk
som er gjort om for vi har ullskjørt på
bunaden og det klør litt..

Bunadskjorta over er ei skjorte som je kjøpte
på en bruktbutikk i Elverum, Pris; 30,- kr!!!
Og de nydelige nuperellene er hele og vakre og
håndlagd.
 Til Marie Aaen hører det ikke en spesiell
skjorte, men mange bruker den som  er avbildet under.
 Østerdalsskjorte.
 
Bunadtips.
Vi vasker skjortene rett etter bruk og venter med å stryke dem
til vi skal bruke dem.
Vi oppbevarer skjortene våre i sydde poser av bomull
sammen med bunaden.Da blir de ikke gule og misfarge.
Linskjorter strykes over flere dager for det tørker sent.
Og blir mye glattere og holder lengre.
Bunadsølvet rengjør je noen dager før vi det skal i bruk .
Da er det 1 teskje  salmiakk og 1 spiseskje salo oppvaskmiddel
som blandes med ca 1 liter vann. Lar det ligge å bløte seg et par timer før
je bruker en soft tannbørste og pusser over .
Skyller godt i rennende, lunkent vann og
tørker med et rent kopphåndkle(glasshåndkle).
Blåser til slutt med føner på det til det er helt tørt.
Til hektene må du legge under papp
og pusse over med en myk klut til det blir blankt i gjen.
Ha en trivelig 17 maifeiring alle sammen.


2 kommentarer:

  1. Synes at vi har fine bunader jeg, mamma :) og takk for at du forberedte min uten at jeg spurte om det ;)

    SvarSlett
  2. Ble veldig interessert i sølvpussmetoden din. Fjerner dette misfarging på sølv med forgylte "anheng" uten å fjerne oksydering der den skal være mørk og uten å skade forgyllinga???? Mitt sølv er vanskelig å "komme til" i kriker og kroker så dette kan være løsninga! Kanskje jeg kan slippe å levere det inn til pussing...Har tidligere fått skade på sølja fordi jeg dyppet den i flytende sølvpuss og måtte forgylle den opp igjen fordi forgyllinga forsvant:( , men det var på 80 tallet....blir glad for svar:)

    SvarSlett

Blir glad for tilbakemeldinger både pluss og minus, Slik lærer jeg mer:)